Χρήσιμες οδηγίες για σχεδιασμό κερδοφόρων eshop με αποτελεσματική πλοήγηση
Οι λειτουργίες πλοήγησης του eshop αποτελούν βασικό και αναπόσπαστο στοιχείο της εμπειρίας που αποκομίζουν οι επισκέπτες ( User eXperience – UX ) του ηλεκτρονικού σας καταστήματος. H πλοήγηση του eShop, μπορεί να κρατήσει τον πελάτη σας ή να τον απομακρύνει χωρίς επιστροφή.
Τα κατάλληλα στοιχεία πλοήγησης αποτελούν βασικό παράγοντα παραμονής του επισκέπτη στο eshop και εξασφαλίζουν ότι ο επισκέπτης θα συνεχίσει την πλοήγηση με στόχο την αγορά. Αν η αρχική σελίδα του eShop προκαλεί σύγχυση, λόγω έλλειψης πληροφοριών και κακής σχεδίασης, είναι βέβαιο ότι ο πελάτης μας θα δυσκολευτεί, καθώς δε θα βρίσκει αυτό που ψάχνει και θα αποχωρήσει άμεσα, χωρίς να ολοκληρώσει καμία αγορά.
Για να αντιληφθούμε τη σημασία που έχει ο σωστός σχεδιασμός της πλοήγησης ενός e-shop, αρκεί ένας παραλληλισμός με την πραγματικότητα. Σκεφτείτε ότι μόλις μπήκατε σε ένα τεράστιο εμπορικό κέντρο για να αγοράσετε ένα ζευγάρι παπούτσια. Γνωρίζετε την κάθε λεπτομέρεια για το προϊόν που ψάχνετε, το νούμερο, τη μάρκα, το χρώμα του. Όταν όμως ξεκινάτε την αναζήτηση έρχεστε αντιμέτωπος με έναν χαοτικό λαβύρινθο. Στο τμήμα με τα παντελόνια, βρίσκετε σακάκια και στο τμήμα με τα παπούτσια , μόνο σωρούς από καπέλα. Κοιτάτε μήπως και σας βοηθήσει ο χάρτης του κτηρίου, αλλά εκεί αναγράφονται μόνο οδηγίες για το τμήμα οικιακών ειδών. Απογοητευμένοι και μπερδεμένοι παίρνετε το δρόμο της επιστροφής.
Σε αυτό το άρθρο θα μάθετε ποιες είναι οι ιδανικές πρακτικές σχεδίασης, σε τι χρησιμεύουν οι χάρτες ιστοτόπου και όλα τα μυστικά που θα κάνουν την πλοήγηση στη ιστοσελίδα σας άψογη.
Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Ο χάρτης ιστοτόπου ή αλλιώς site map, είναι ένα αρχείο που απεικονίζει με λίγα λόγια, ολόκληρη τη δομή της σελίδας σας. Υπάρχουν τα παρακάτω δύο είδη sitemap:
- Το bot sitemap που δημιουργείται από το CMS για να εντοπιστεί από τους crawlers των μηχανών αναζήτησης, ώστε να καταφέρουν να ευρετηριάσουν το e-shop σας. To bot sitemap περιλαμβάνει όλες τις σελίδες (urls) που περιέχει ένα site τις οποίες θέλετε να εμφανίζονται στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης.
- To visual sitemap, είναι χρήσιμο για τους επισκέπτες της σελίδας σας και παρουσιάζεται κυρίως στην σελίδα 404 ή την σελίδα αποτελεσμάτων αναζήτησης προκειμένου να βοηθήσει τους χρήστες να συνεχίσουν την πλοήγηση. H δημιουργία ενός sitemap είναι απαραίτητη καθώς μπορεί να προσδιορίσει όλες τις σημαντικές προϊοντικές κατηγορίες.
Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν ότι μια δύσκολη διαδικασία πλοήγησης επηρεάζει όχι μόνο τους χρήστες αλλά και τις ίδιες τις μηχανές αναζήτησης, οι οποίες θα δυσκολευτούν να βρουν το eShop σας και να καταλάβουν περί τίνος πρόκειται. Η σωστή πλοήγηση επηρεάζει επίσης και το SEO. Αν οι πελάτες σας φτάνουν στην αρχική σελίδα του eShop σας και μετά προωθούνται σε σελίδες μη σχετικές με αυτό που ψάχνουν, είναι πολύ πιθανό να χάσετε θέσεις στα αποτελέσματα αναζήτησης.
Ένας ακόμη παράγοντας που ρυθμίζει την προτίμηση των μηχανών αναζήτησης, είναι και ο χρόνος που περνά ένας επισκέπτης σε μια σελίδα. Η δαιδαλώδης πλοήγηση μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα ένας εν δυνάμει πελάτης να φτάσει στην αρχική σας σελίδα και μετά να μην κάνει καμία άλλη κίνηση, ακόμα κι αν τον ενδιαφέρουν τα προϊόντα σας. Αν οι επισκέπτες του eSshop σας δυσκολεύονται να βρουν αυτό που ψάχνουν, θα αποχωρούν γρήγορα μειώνοντας το χρόνο αλληλεπίδρασης των πελατών με το eShop.
Βέλτιστες πρακτικές για αποτελεσματική πλοήγηση
Πώς όμως θα δομήσετε την πλοήγηση του e-shop σας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο; Για αρχή θα πρέπει να ακολουθήσετε τον βασικό κανόνα στον σχεδιασμό ιστοσελίδας. Πρέπει πάντα να θέτετε σαν προτεραιότητα τις ανάγκες του χρήστη. Η μπάρα πλοήγησης είναι το πρώτο στοιχείο που αναζητούν οι επισκέπτες του e-shop σας, οπότε θα πρέπει να αποφύγετε τη χρήση περίπλοκων ή ασαφών λέξεων και να προτιμήσετε απλό και ακριβή λόγο, ο οποίος θα περιγράφει ευθέως τι έχετε να προσφέρετε. Σε δεύτερο επίπεδο, οι ακριβείς περιγραφές πλοήγησης, ευνοούν και το SEO, διευκολύνοντας τις μηχανές αναζήτησης να αναγνωρίσουν τις σημαντικές σελίδες του eShop σας.
Ιδανικά οι οι επιλογές στην μπάρα πλοήγησης (μενού) θα πρέπει να είναι περιορισμένες, καθώς έτσι διευκολύνετε τους επισκέπτες σας στο να επιλέξουν γρήγορα . Όσο πιο περιεκτικές και σύντομες είναι οι κατηγορίες σας, τόσο το καλύτερο. Ως γενικό κανόνα από τις βασικές αρχές του Information Architecture, φροντίστε οι επιλογές να μην ξεπερνούν τις επτά. Επιπλέον, θα πρέπει να ελαχιστοποιήσετε τον αριθμό των κλικ που θα χρειαστεί να κάνει ένας εν δυνάμει πελάτης, για να φτάσει στο προϊόν που τον ενδιαφέρει. Ιεραρχήστε τις κατηγορίες των προϊόντων με τρόπο μεθοδικό προκειμένου ο χρήστης με σιγουριά να βρίσκει αυτό που ψάχνει το συντομότερο δυνατό.
Όπως ήδη αναφέραμε, η μπάρα πλοήγησης είναι το πρώτο στοιχείο που θα δει ένας επισκέπτης στο e-shop. Καλό είναι να μην προσπαθήσετε να είστε εφευρετικοί σε αυτό το κομμάτι, αλλά να ακολουθήσετε τις συνηθισμένες πρακτικές, που έχουν αποδείξει την αποτελεσματικότητά τους. Τοποθετήστε δηλαδή την μπάρα πλοήγησης είτε οριζόντια κατά μήκος της σελίδας, είτε κάθετα στην μεριά του αριστερού χεριού, για να κάνετε την εύρεσή της εύκολη και άμεση. Πολύ σημαντικό είναι επίσης να συμβουλευτείτε τον χάρτη ιστοτόπου του e-shop σας, για να καθορίσετε ποιες σελίδες είναι πιο σημαντικές, οπότε και θα πρέπει να μην τις «καταχωνιάσετε» σε δυσεύρετα σημεία του μενού.
Βεβαίως ο προσεκτικός σχεδιασμός της πλοήγησης, πρέπει να υπολογίζει και τους χρήστες κινητών συσκευών. Όταν πρέπει να εισάγετε κάποιον σύνδεσμο, για παράδειγμα, λάβετε υπόψη πόσο πολύ διαφοροποιούνται οι οθόνες των συσκευών, αλλά και τα δάχτυλα κάθε ατόμου. Καλό είναι να «τεστάρετε» ότι η πλοήγηση λειτουργεί το ίδιο αποτελεσματικά σε διαφορετικές οθόνες υπολογιστή, κινητών και tablet.
Τέλος, μην ξεχνάτε ότι δεν είναι όλοι οι επισκέπτες του e-shop σας ίδιοι. Αρκετοί ενδεχομένως να αντιμετωπίζουν κινητικές ή άλλες δυσλειτουργίες. Η σωστή πλοήγηση είναι οφείλει να είναι εύχρηστη και λειτουργική ακόμα και όταν αξιοποιείται από άτομα με ειδικές ανάγκες. Για το σκοπό αυτό οι σελίδες του eshop πρέπει να έχουν κατασκευαστεί βάσει του προτύπου προσβασιμότητας WCAG AA.
Βασικά στοιχεία πλοήγησης
Συνοψίζοντας , τα σημαντικότερα στοιχεία για γρήγορη και αποτελεσματική πλοήγηση είναι τα παρακάτω:
- Λειτουργία αναζήτησης για τον κατάλογο προϊόντων με λέξεις κλειδιά
- Ετικέτα προϊόντος με λεπτομερή περιγραφή
- Μείωση αριθμού των κλικ για τον εντοπισμό και αγορά του προϊόντος
- Εικόνες , Βίντεο και γνώριμα εικονίδια για προσέλκυση ενδιαφέροντος
- Αποφυγή πλεονασμών και περιττών λέξεων στις ετικέτες τις περιγραφές
- Χρήση τεχνολογίας auto-complete στην αναζήτηση και τις φόρμες συμπλήρωσης στοιχείων
- Πλοήγηση με χρήση φίλτρων, ειδικά στις σελίδες με τις κατηγορίες προϊόντων
- Χρήση κριτικών σαν βοήθημα πλοήγησης
- Σελίδα 404 με πλήρες sitemap
- Αρχική σελίδα με sitemap που περιλαμβάνει τις πιο σημαντικές σελίδες
Με μια προσεκτικά σχεδιασμένη πλοήγηση, το e-shop σας θα είναι πολύ πιο εύχρηστο και ευχάριστο στους επισκέπτες, με αποτέλεσμα αυτοί να παραμένουν εκεί για περισσότερο χρόνο, να κάνουν αγορές και βεβαίως να επιστρέφουν ξανά στο μέλλον.
Η Synergic Software με πολυετή εξειδίκυση στην κατασκευή eshop διαθέτει την τεχνογνωσία για να σας υποστηρίξει στην δημιουργια επιτυχημένων eShop. Αναλαμβάνουμε όλες τις τεχνικές παραμέτρους υλοποίησης και λειτουργίας του ηλεκτρονικού σας καταστήματος.
Επικοινωνήστε μαζί μας για περισσότερες πληροφορίες και ενημέρωση