Ο αριθμός των χρηστών κινητών συσκευών όπως iPads, smart phones, Android tablets, και advance-readers αυξάνει καθημερινά με αποτέλεσμα την συνεχή αύξηση του αριθμού των εταιρειών και των οργανισμών που επεκτείνουν την «παρουσία τους» σε αυτές. Οι δύο βασικότεροι τρόποι προσέγγισης των χρηστών/καταναλωτών σε mobile συσκευές είναι μέσω των εξειδικευμένων εφαρμογών (mobile applications) ή μέσω των mobile web sites.
Τι προτιμούν οι περισσότεροι χρήστες;
Μέχρι πρότινος η μεγάλη πλειοψηφία των εταιρειών χρησιμοποιούσε τη δωρεάν διανομή mobile εφαρμογών για την προβολή και την αλληλεπίδραση με το κοινό τους μέσα από smart phone. Μια πρόσφατη έρευνα όμως τηςNielsen, ανατρέπει τα έως τώρα δεδομένα αφού αναδεικνύει ότι οι χρήστες των έξυπνων κινητών προτιμούν να χρησιμοποιούν για τις online αγορές τους βελτιστοποιημένα websites για smartphones (mobile optimized web sites) αντί των mobile apps. Όπως αναφέρει ο Jeffrey Grau (υπεύθυνος αναλυτής για το ηλεκτρονικό εμπόριο στο E-Commerce Times) «πολλοί καταναλωτές δεν ενθουσιάζονται με την ιδέα να κατεβάζουν όλες αυτές τις εφαρμογές».
Τι να επιλέξετε;
Το ερώτημα επομένως είναι τι θα πρέπει να επιλέξετε μεταξύ των δύο (mobile apps vs. mobile web sites) για την αποτελεσματικότερη προσέγγιση του κοινού σας; Σε γενικές γραμμές, ένα mobile website θα πρέπει να αποτελέσει το πρώτο σας βήμα για την ανάπτυξη διαδικτυακής παρουσίας και marketing σε συσκευές smart phone, ενώ τα mobile apps είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη εφαρμογών για πολύ συγκεκριμένους σκοπούς που δεν μπορούν να επιτευχθούν αποτελεσματικά μέσω ενός mobile web browser.
Η σύγκριση των εφαρμογών κινητών με mobile websites θα μπορούσε να παραλληλιστεί με αυτή μεταξύ των εφαρμογών σε desktops και των web based εφαρμογών. Αν οι στόχοι σας κατά κύριο λόγο συνδέονται με το marketing και την επικοινωνία, ένα mobile website έχει σχεδόν πάντα νόημα ως το πρώτο βήμα. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ένα mobile website έχει μια σειρά από εγγενή πλεονεκτήματα σε σύγκριση με τις mobile εφαρμογές, συμπεριλαμβανομένης της άμεσης διαθεσιμότητας και της δυνατότητας ευρύτερης πρόσβασης μέσω mobile browser, της συμβατότητας σε διαφορετικές πλατφόρμες και τoυ χαμηλότερου κόστους υλοποίησης.
Στην περίπτωση των mobile εφαρμογών τα πλεονεκτήματα είναι η βελτιωμένη χρηστικότητα και η ταχύτητα, η δυνατότητα λειτουργίας σε offline mode (χωρίς σύνδεση internet) και η δυνατότητα χρησιμοποίησης των native τεχνικών λειτουργιών της πλατφόρμας.
Όπως ισχύει με κάθε έργο, κατά την ανάπτυξη μιας εφαρμογής αυτό που πρέπει να διασφαλιστεί είναι ότι η επένδυση σας θα αποφέρει τη βέλτιστη δυνατή απόδοση. Αυτό που πρέπει να αποφύγετε είναι η άσκοπη και δαπανηρή διαδικασία της δημιουργίας μιας mobile εφαρμογής για να υλοποιήσετε κάτι βασικό που θα μπορούσε να επιτευχθεί μέσω ενός mobile website. Έχοντας αυτό κατά νου πριν πάρετε την τελική απόφαση καλό είναι να απαντηθούν πρώτα οι ακόλουθες ερωτήσεις:
- Ποιές τεχνολογικές πλατφόρμες χρησιμοποιούν οι πελάτες σας; (android, iOS, windows phone)
- Ποιος είναι ο διαθέσιμος προϋπολογισμός σας; Το να αναπτύξεις εφαρμογές για iOS, και Android μπορεί να αποβεί δαπανηρό.
- Τι χρειάζεται για τη συντήρηση των μέσων που θα επιλέξετε;
- Τι ακριβώς θέλετε να επικοινωνήσετε στους πελάτες σας και σε τι ακριβώς στοχεύετε;
Σύμφωνα με τον Jeffrey Grau «οι εταιρείες δεν πρέπει να αφιερώνουν όλους τους πόρους τους για ανάπτυξη mobile εφαρμογών ή mobile websites. Αντί αυτού και οι δύο επιλογές πρέπει να αποτελούν στόχο. Οι εφαρμογές φορητών συσκευών είναι χρήσιμες στη διατήρηση των πιστών πελατών και για branding, ενώ η υλοποίηση mobile websites είναι αναγκαία δεδομένης της αύξησης του ποσοστού των διαδικτυακών χρηστών σε κινητά».