Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο

Ποιά είναι η καλύτερη πλατφόρμα για δημιουργία eshop το 2023;

Πρόσφατα άρθρα post-image-alt

Τα κριτήρια αξιολόγησης για τις δημοφιλέστερες πλατφόρμες eshop

Η επιλογή πλατφόρμας για την κατασκευή eshop είναι μια ιδιαίτερα σημαντική παράμετρος για την εμπορική σας επιτυχία online. Σήμερα έχετε την πολυτέλεια αλλά και τον πονοκέφαλο της επιλογής ανάμεσα σε εκατοντάδες πλατφόρμες eshop. Στην προκειμένη περίπτωση θα παρουσιάσουμε τις πιο δυνατές λύσεις για μικρομεσαίες επιχειρήσεις βάσει κυρίως στατιστικών δεδομένων. Για την συλλογή των στοιχείων και την επιλογή των κατάλληλων πηγών χρησιμοποιήθηκαν τα ακόλουθα κριτήρια:

  1. Ο αριθμός εγκαταστάσεων 
  2. Η κοινότητα των προγραμματιστών (για τα open source eshop)
  3. Η συχνότητα των νέων εκδόσεων και των βελτιώσεων (για τα open source eshop)
  4. Το πλήθος των προσφερόμενων πρόσθετων modules (plugins) και templates

Για την καλύτερη κατανόηση των αποτελεσμάτων διακρίνουμε τις πλατφόρμες σε δύο βασικές κατηγορίες. Τις open source πλατφόρμες eshop και τις saas (software as a service) που προσφέρονται ως cloud υπηρεσία με ετήσια ή μηνιαία συνδρομή.

Οι δημοφιλέστερες πλατφόρμες eshop βάσει χρήσης 

Για την αξιολόγηση βάσει αριθμού εγκαταστάσεων για τις open source  ή λογαριασμών για τις πλατφόρμες saas, χρησιμοποιήσαμε στοιχεία από τέσσερις γνωστές εταιρείες ανάλυσης και ερευνών τεχνολογικών προϊόντων λογισμικού, τις W3techs, BuiltWith, Wappalyzer και Store Leads.

Δημοφιλία βάσει χρήσης για όλο το Internet

Οι πρώτες δέκα πιο δημοφιλείς πλατφόρμες  βάσει των αποτελεσμάτων της Builtwith για όλα τα eshop που ανιχνεύθηκαν στο web (περίπου 33 εκατομμύρια eshop στις 27/1/2023):

Top 10 In eCommerce Usage Distribution on the Entire Internet - BuiltWith 2023

Κοιτάζοντας τον παραπάνω πίνακα μια πρώτη διαπίστωση είναι η είσοδος αρκετών saas vendors εκτός του Shopify, όπως το Wix, το SquareSpace και το Ecwid. Αυτό είναι αποτέλεσμα του χαμηλού κόστους συνδρομής και της εύκολης χρήσης για την υλοποίηση eshop χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις σε customization και αυτοματισμούς. Χιλιάδες πολύ μικρές επιχειρήσεις βρήκαν διέξοδο στα lock down με το άνοιγμα ενός eshop σε μια saas πλατφόρμα για την πώληση και προώθηση των προϊόντων τους με χαμηλό κόστος. 

Μια δεύτερη παρατήρηση είναι η απουσία του δημοφιλούς Magento (open source έκδοση) και η τρίτη θέση του WooCommerce με ιδιαίτερα μεγάλο αριθμό εγκαταστάσεων (περίπου 4 εκατομμύρια). 

Δημιουργία eShop

Όλα όσα χρειάζεστε για να ξεκινήσετε πωλήσεις στο web με ένα ολοκληρωμένο σύγχρονο ηλεκτρονικό κατάστημα.

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ – ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ – ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ – ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ – MARKETING

Σε αντίστοιχο πίνακα απο το W3Techs (3/1/2023) στον οποίο όμως προβάλονται όλες οι πλατφόρμες CMS και όχι μόνο τα eCommerce συστήματα τα αποτελέσματα έχουν ως εξής:

Top 10 In CMS  Usage Distribution for all web  - W3Techs 2023

Εδώ η κατάταξη διαμορφώνεται διαφορετικά λόγω της παρουσίας των CMS όπως : Adobe, Drupal, Joomla και WordPress – που περιλαμβάνει σε ποσοστό περίπου 15% το Woocommerce. Επίσης, παρουσιάζεται η κατηγορία “None” με 32% για όλα τα CMS και eShops που δεν ταυτοποιήθηκαν. Σε αυτή την κατηγορία περιλαμβάνονται πολλές “άγνωστες” proprietary και custom λύσεις.   

Σε ανάλογο πίνακα της Store Leads σε μετρήσεις από 11 εκατομμύρια ενεργά eshop που λειτουργούν σε 200 από τις πιο γνωστές πλατφόρμες eCommerce, τα αποτελέσματα έχουν ως εξής: 

Εδώ, πέρα από το κλασικό ένα – δύο του WooCommerce με το Shopify ενδιαφέρον παρουσιάζει η εμφάνιση στην τρίτη θέση της κατηγορίας “Custom Cart” που περιλαμβάνει όλα τα eshop με customization. Πρόκειται για eshop κατασκευασμένα σε γνωστές headless πλατφόρμες (όπως Shopify headless, Commercetools κλπ.) ή custom eshops τα οποία δεν ταυτοποιήθηκαν γιατί η πλατφόρμα τους δεν περιλαμβάνεται ανάμεσα στις 200 πιο γνωστές που παρακολουθεί το Store Leads. 

Ανάλογη εικόνα έχουμε και από τα δεδομένα του Wappalyzer για 3,5 εκατομμύρια eshop σε 344 πλατφόρμες ecommerce.

Ecommerce technologies market share - Wappalyzer 2023

Σε ότι αφορά τις τάσεις που διαμορφώνονται τα τελευταία χρόνια, ο παρακάτω πίνακας απο το W3Techs επιβεβαιώνει την αρχική μας παρατήρηση για την ανάπτυξη των saas eshop στις ΜΜΕ κυρίως για την περίοδο 2019-2022.

Historical trends in the usage statistics of ecommerce cms platforms - w3techs 2022 - 2023

Τα δημοφιλέστερα eShop στο GitHub 

Το GitHub είναι η πλατφόρμα διαχείρισης και φιλοξενίας των εκδόσεων λογισμικού Open Source μέσα από το οποίο συνεργάζονται οι ομάδες προγραμματιστών που συμμετέχουν σε διάφορα έργα λογισμικού για την ανάπτυξη και βελτίωση γνωστών Open Source συστημάτων. Μέσα απο το GitHub έχουμε την δυνατότητα να δούμε το πλήθος των προγραμματιστών που συμμετέχουν στην δημιουργία συστημάτων λογισμικού eCommerce, τη δημοφιλία τους και τη συχνότητα των εκδόσεων και των βελτιώσεων. 

Απο το σύνολο των eshop που φιλοξενούνται στο GitHub επιλέξαμε τα πιο δημοφιλή Open Source βάσει του αριθμού εγκαταστάσεων που παρουσιάσαμε στην προηγούμενη ενότητα. Επιλέξαμε λοιπόν να αναλύσουμε τα στοιχεία των WooCommerce, Magento, Prestashop και OpenCart.  Σε ότι αφορά την δημοφιλία η κατάταξη διαμορφώνεται ως εξής:

GitHub-Prestashop-Woocommerce-Magento-OpenCart-Stars-2023

Για την αξιολόγηση βάσει αριθμού προγραμματιστών (contributors) που συμμετέχουν στο project τα αποτελέσματα έχουν ως εξής:

GitHub-Prestashop-Woocommerce-Magento-OpenCart-Contributors-2023

Οι παραπάνω αριθμοί αφορούν το σύνολο των προγραμματιστών που συμμετέχουν στα αντίστοιχα projects και δεν απεικονίζουν την δυναμική των τελευταίων δύο ετών (2021-2022). Ένα άλλο λοιπόν σημαντικό στοιχείο είναι ο αριθμός των developers που συμμετείχαν στις πιο πρόσφατες σημαντικές εκδόσεις (major releases) και ο αριθμός των αλλαγών – βελτιώσεων στο λογισμικό. Σε αυτές τις μετρικές την πρώτη θέση λαμβάνει το woocommerce που έχει και το μεγαλύτερο ενεργό community προγραμματιστών με εβδομαδιαίες εκδόσεις και την δεύτερη θέση το prestashop με μηνιαίες. 

Σε ότι αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τα τέσσερα eshop software υποστηρίζουν την PHP 8.1 και παρέχουν API για επεκτάσεις, διασυνδέσεις και headless ecommerce services.  

Πρόσθετα modules (plugins) και templates

Για την προσφορά templates και themes καταγράψαμε στοιχεία από τα δύο πιο δημοφιλή marketplaces, το themeforest και το templatemonster. Στον πίνακα που ακολουθεί προβάλλεται ο αριθμός των διαθέσιμων themes ανά πλατφόρμα. 

Themes-Shopify-Prestashop-Woocommerce-Magento-OpenCart-2023

Για plugins και πρόσθετες υπηρεσιες, κάθε μια από τις πλατφόρμες προσφέρει μέσα από το δικό της marketplace αρκετές χιλιάδες modules για κάθε αναγκαία λειτουργία και υπηρεσία (π.χ. Cross /up selling, marketing automation, payment, shipment, κλπ.). 

Συμπεράσματα

Τα ecommerce συστήματα που διακρίθηκαν στις προηγούμενες ενότητες έχουν εξελιχθεί αρκετά και περιλαμβάνουν προηγμένες λειτουργίες και αυτοματισμούς που στο παρελθόν συναντούσες μόνο σε high end συστήματα απαγορευτικού κόστους για μια μικρομεσαία επιχείρηση. Η επιλογή της πλέον κατάλληλης λύσης ανάμεσα σε ένα τόσο μεγάλο αριθμό πλατφόρμων είναι ένα ευχάριστο πρόβλημα με αρκετές παραμέτρους. Για να σας διευκολύνουμε, συνοψίζουμε τις πιο σημαντικές:

  • Το κόστος υλοποίησης και λειτουργίας του eshop στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και η ενδεχόμενη προμήθεια κατά την πώληση. 
  • H δυνατότητα εύκολου customization και επεκτάσεων. 
  • Ο αριθμός των εταιρειών που διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία για να σας υποστηρίξουν.
  • H δημοφιλία της πλατφόρμας προκειμένου να βρίσκετε εύκολα πρόσθετες υπηρεσίες και plugins (όσο μεγαλύτερη είναι η πλατφόρμα τόσο μεγαλύτερο το ενδιαφέρον των εταιρειών για να προσφέρουν πρόσθετες υπηρεσίες μέσα από αυτή).
  • Ο αριθμός των ενεργών προγραμματιστών που συμμετέχουν στην δημιουργία και εξέλιξη της πλατφόρμας (για τα Open Source eShop).
  • To μέγεθος της εταιρείας που παρέχει την πλατφόρμα (κυρίως για τις saas) για την εξασφάλιση μελλοντικών βελτιώσεων και σύγχρονων εκδόσεων.
  • Η εύκολη εξαγωγή των δεδομένων για το ενδεχόμενο μεταφοράς σε άλλη πλατφόρμα. 

Με οδηγό τα παραπάνω κριτήρια οι πιο ελκυστικές προσφερόμενες λύσεις έχουν ως εξής:

SAAS

  • Shopify: Η μεγαλύτερη saas ecommerce πλατφόρμα με χιλιάδες πρόσθετες εφαρμογές και υπηρεσίες. Στα μείον, το υψηλό κόστος customization και η προμήθεια στις πωλήσεις.
  • Wix: Το γνωστό χαμηλού κόστους και εύχρηστο CMS με δυνατή πλέον παρουσία και στην κατηγορία των μικρών eshop. Βασικό μειονέκτημα ο μικρός σχετικά αριθμός πρόσθετων και υπηρεσιών, ιδιαίτερα για υπηρεσίες που αφορούν την Ελληνική αγορά (ηλεκτρονικές πληρωμές, μεταφορικές κλπ.).
  • Squarespace: Αντίστοιχα πλεονεκτήματα με το wix με πιό δυνατό ecommerce back office. 

OPEN SOURCE

  • Woocommerce: Η νούμερο ένα επιλογή για μικρά κυρίως eshop λόγω WordPress. Βασικό πλεονέκτημα τα χιλιάδες χαμηλού κόστους ή δωρεάν plugins για τις απαραίτητες επεκτάσεις και προσαρμογές. Βασικό μειονέκτημα η απόδοση σε μεγάλους προϊοντικούς καταλόγους και eshop μεγάλης επισκεψιμότητας. 
  • Prestashop: Ένα από τα δημοφιλέστερα eshop συστήματα για ηλεκτρονικά καταστήματα με ιδιαίτερες λειτουργικές απαιτήσεις. Με πολυάριθμες λειτουργίες (600+) και ιδιαίτερα εύχρηστο περιβάλλον διαχείρισης για μικρομεσαία και μεγάλα eshop. Με την εξαγορά του Prestashop απο την MBE (Mail Boxes Etc.) το project απέκτησε μεγαλύτερη δυναμική με συχνές βελτιώσεις και αναβαθμίσεις. 
  • Open Cart: Ιδιαίτερα αγαπητό eshop σύστημα στην Ελλάδα, πλούσιο σε λειτουργίες και χαρακτηριστικά για μικρομεσαία eshop.  
  • Magento: Η άλλοτε νούμερο ένα πλατφόρμα για ecommerce συστήματα με ιδιαίτερες απαιτήσεις. Ιδιαίτερα αξιόπιστο και επεκτάσιμο eshop για μεγάλες κυρίως εγκαταστάσεις και εκτεταμένο customization. To υψηλό κόστος συντήρησης και ανάπτυξης λόγω πολύπλοκης αρχιτεκτονικής το καθιστά ασύμφορο για MME. 

Όπως θα διαπιστώσατε, δεν συμπεριλάβαμε τα μεγάλα brands της κατηγορίας όπως το shopify plus, sap, oracle, adobe – magento enterprise, κλπ. Ο βασικός λόγος είναι το υψηλό κόστος και κατά συνέπεια η περιορισμένη απήχηση στην αγορά των ΜΜΕ. Οι πλατφόρμες αυτές αποτελούν high end λύσεις για μεγάλες εμπορικές επιχειρήσεις με ιδιαίτερες απαιτήσεις και αυξημένες ανάγκες σε integration, personalization, automation και customization.