Για όλους εσάς που αποφασίσατε να επεκτείνετε την εμπορική σας δραστηριότητα στο διαδίκτυο δημιουργώντας ένα eshop η κατάλληλη προετοιμασία είναι απαραίτητη για ν’ αυξήσετε τις πιθανότητες επιτυχίας. Στο ξεκίνημά σας είναι σημαντικό να έχετε στην διάθεση σας ένα ρεαλιστικά διαμορφωμένο επιχειρηματικό πλάνο, το οποίο έχετε δουλέψει αρκετά, το κατάλληλο budget και ένα “επιτελείο” συμβούλων - συνεργατών το οποίο θα απαρτίζεται από τον λογιστή σας, ένα εξειδικευμένο νομικό και μια έμπειρη - καταξιωμένη εταιρεία στον τομέα  του ηλεκτρονικού εμπορίου η οποία θα αναλάβει πλήρως τα τεχνικά ζητήματα της δημιουργίας και της λειτουργίας του ηλεκτρονικού καταστήματος (σχεδιασμός, κατασκευή, εκπαίδευση, τεχνική υποστήριξη, ...).

Για να σας διευκολύνουμε και να σας ενθαρρύνουμε στα πρώτα σας βήματα συγκεντρώσαμε και καταγράψαμε τα πιο σημαντικά στάδια κατά την διαδικασία έναρξης ενός eshop.

# 1  Έναρξη εμπορικής επιχείρησης στην εφορία

Για εσάς που έχετε ήδη επιχείρηση τα πράγματα είναι εύκολα αφού έχετε κάνει την έναρξη στην εφορία. Απλά, ρωτήστε τον λογιστή σας εάν πρέπει να ανοιχτεί επιπλέον ΚΑΔ. Για εσάς που δεν έχετε εταιρεία, θα πρέπει να δημιουργήσετε για να μπορείτε να εκδίδετε τα απαραίτητα παραστατικά πώλησης καθώς η Ελληνική νομοθεσία επιβάλλει την έκδοση τους.

Εφόσον δεν έχετε δημιουργήσει εταιρεία (π.χ. Ατομική ή ΟΕ) τα βήματα που απαιτούνται για την ίδρυσή της είναι:

  1. Προσωρινή εγγραφή στο αρμόδιο επιμελητήριο και έλεγχος της  επιθυμητής επωνυμίας. Στην περίπτωση των eshop μπορείτε επιλέξετε μεταξύ επαγγελματικού και εμπορικού επιμελητηρίου.
  2. Βεβαίωση εγγραφής στον ασφαλιστικό φορέα (ΕΦΚΑ / ΟΑΕΕ) η οποία θα προσκομισθεί στη συνέχεια στην αρμόδια Δ.Ο.Υ.
  3. Έναρξη στην εφορία και απόκτηση ΑΦΜ.
  4. Οριστική εγγραφή στο αρμόδιο επιμελητήριο και καταχώρησή της στο γενικό εμπορικό μητρώο (ΓΕΜΗ).

Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να  συμβουλευτείτε ή να χρησιμοποιήστε τις υπηρεσίες ενός έμπειρου λογιστή - φοροτεχνικού ο οποίος θα αναλάβει να “τρέξει” για εσάς πολλά από τα επιμέρους βήματα που θα χρειαστούν για την επίσημη έναρξη της επιχείρησής σας. Επιπλέον, θα χρειαστείτε ταμειακή μηχανή ή φορολογικό μηχανισμό για την έκδοση αποδείξεων.

Σε ότι αφορά την έδρα της επιχείρησής σας το πλεονέκτημα με τα ηλεκτρονικά καταστήματα είναι ότι δεν είναι απαραίτητη η ύπαρξη φυσικού  καταστήματος, παρά μόνο ένας χώρος-αποθήκη  από όπου θα διακινείται τα προϊόντα σας και θα αποτελεί τη νόμιμη έδρα της εταιρείας σας. Παρόλο που το eshop δεν κοστίζει όσο η ενοικίαση και ο εξοπλισμός ενός οποιουδήποτε άλλου καταστήματος με φυσική έδρα, αυτό δεν συνεπάγεται μηδενικό κόστος λειτουργίας.

# 2  Νομική κάλυψη

Καλό θα ήταν ν’ αποφύγετε την αντιγραφή των απαραίτητων νομικών κειμένων από τα ηλεκτρονικά καταστήματα των ανταγωνιστών σας (όροι χρήσης, GDPR, κλπ). Προνοήστε ένα μικρό σχετικά budget για την πρόσληψη ενός εξειδικευμένου νομικού σε θέματα ηλεκτρονικού εμπορίου προκειμένου να σας προετοιμάσει κατάλληλα και να εξασφαλίσει νομικά το eshop σας. Ενδεικτικά αναφέρουμε, ορισμένα από τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσετε με την βοήθεια ενός ειδικού:

  • Προετοιμάστε προσεκτικά τους σωστούς όρους χρήσης και την πολιτική απορρήτου που θα εξασφαλίζουν την επιχείρησή σας. Οι όροι χρήσης αποτελούν απαραίτητο μέσο προστασίας τόσο για αυτόν  που προσφέρει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μέσω του ηλεκτρονικού καταστήματος όσο και για τον πελάτη.
  • Καθορίστε με απλά λόγια τις πολιτικές παραγγελιών, πληρωμών, αποστολής και επιστροφής προϊόντων. Οι σαφείς πολιτικές συμβάλλουν στη βελτίωση της εμπιστοσύνης του πελάτη προς την εταιρεία.
  • Κατοχυρώστε τα πνευματικά δικαιώματα της επιχείρησής σας (εμπορικά σήματα, πατέντες, εφαρμογές κ.α.)
  • Υιοθετήστε τη σωστή πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων (GDPR)

# 3  Επιλογή μεταφορικής εταιρείας - courier

Η εξάπλωση του ecommerce τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα είχε ως φυσικό επακόλουθο την ανάπτυξη πολλών νέων εταιρειών courier.  Οι επιλογές είναι αρκετές και θα ήταν χρήσιμο να κάνετε μια σύντομη έρευνα αγοράς και να ζητήσετε προσφορά από όσες περισσότερες μπορείτε. Ορισμένα από τα κριτήρια επιλογής, πέρα φυσικά από το κόστος που θα διαπραγματεύεται μαζί τους, είναι:

  • Η φήμη και αξιοπιστία της μεταφορικής εταιρείας.
  • Ο χώρος που καλύπτει (πανελλαδικά, νησιά, δυσπρόσιτες περιοχές κλπ.).
  • Οι χρόνοι παραλαβής και παράδοσης.
  • Το ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης και ελέγχου των αποστολών και των αντικαταβολών ( tracking & monitoring system), με το οποίο θα πρέπει να συνδεθεί το eshop.

Φροντίστε να δίνετε στους πελάτες σας εναλλακτικούς τρόπους αποστολής παρέχοντας όλες τις δυνατές επιλογές. To ηλεκτρονικό κατάστημα θα πρέπει να υποστηρίζει την διασύνδεση και αυτοματοποίηση της διαδικασίας αποστολών για περισσότερους από ένα courier.

# 4  Εναλλακτικοί τρόποι πληρωμής

Αντίστοιχα με τις αποστολές θα πρέπει να διευκολύνετε τους πελάτες σας παρέχοντάς τους εναλλακτικούς τρόπους πληρωμών με πολλαπλές επιλογές.  Οι τρόποι πληρωμής διακρίνονται σε δύο βασικές κατηγορίες:

Online πληρωμές

Είναι οι ηλεκτρονικές πληρωμές που διενεργούνται εξ ολοκλήρου μέσα από το eshop και την διασύνδεσή του με το αντίστοιχο σύστημα ηλεκτρονικών πληρωμών (payment gateway). Δημοφιλή συστήματα πληρωμών στην Ελλάδα είναι:

  • Τα συστήματα των Ελληνικών τραπεζών για πληρωμή με πιστωτική κάρτα (Cardlink, i-bank ecommerce,  ePOS Paycenter)
  • Γνωστά payment gateways οπως το Paypal, Skrill, Viva Wallet, EveryPay κ.λ.π.

Offline πληρωμές

Είναι αυτές που πραγματοποιούνται μετά την ολοκλήρωση της αγοράς και εκτός του eshop. Συνήθως απαιτούν περισσότερο χρόνο για την διαδικασία συλλογής και την επιβεβαίωσής τους.  Παρόλα αυτά, παραμένουν δημοφιλείς επιλογές στα Ελληνικά eshop καθώς οι Έλληνες καταναλωτές τις προτιμούν ώς πιο «ασφαλή» μέθοδο. Οι πιο γνωστές offline πληρωμές είναι:

  • Κατάθεση σε τράπεζα,
  • Αντικαταβολή μέσω courier,
  • Πληρωμή και παραλαβή από το κατάστημα.

Αναλυτικές πληροφορίες για την διαδικασία και τα προαπαιτούμενα στοιχεία σύνδεσης του eshop με το σύστημα πληρωμών θα λάβετε από την εταιρεία που θα αναλάβει την κατασκευή του eshop, την τράπεζα που θα επιλέξετε και φυσικά από το website του αντίστοιχου payment gateway (π.χ. PayPal for Merchants - get paid on your website ).

# 5 Υποστήριξη πελατών - customer service

Το customer service αποτελεί μία από τις πιο σημαντικές λειτουργίες της επιχείρησής σας. Δεδομένου ότι οι πελάτες σας δεν έχουν άμεση επαφή με εσάς και το προσωπικό - συνεργάτες σας,  η γρήγορη και αποτελεσματική τους εξυπηρέτηση είναι ζωτικής σημασίας παράγοντας επιτυχίας. Το eshop θα λειτουργεί 24Χ7 επομένως φροντίστε να προσφέρετε διευρυμένο ωράριο υποστήριξης πέρα από το σύνηθες ωράριο καταστημάτων και μέσα από διαφορετικά κανάλια επικοινωνίας (π.χ. τηλέφωνο, email, online chat, help desk web platform).


Βασικός κανόνας του σωστού customer service είναι η άμεση ανταπόκριση στα αιτήματά των πελατών σας. Για να είστε βέβαιοι ότι δεν πρόκειται να ξεχάσετε να απαντήσετε στα μηνύματα τους φροντίστε να χρησιμοποιείτε το λογισμικο διαχειρισης help desk που θα πρέπει να περιλαμβάνει το back office του ηλεκτρονικού σας καταστήματος. Θα πρέπει να είστε ενήμεροι για το όλες τις αλληλεπιδράσεις των πελατών σας με το κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό σας, προκειμένου να εξασφαλίσετε ότι όλα τα ερωτήματα και τα αιτήματα των πελατών διεκπαιρεώνονται επιτυχώς και σε εύλογο χρονικό διάστημα.

# 6 Δημιουργία και τεχνική υποστήριξη του eshop

Για την επιλογή των συνεργατών που θα αναλάβουν την υλοποίηση και το τεχνικό μέρος της λειτουργίας του ηλεκτρονικού σας καταστήματος βεβαιωθείτε ότι η εταιρεία που θα συνεργαστείτε πληροί τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Μακροχρόνια εμπειρία σε τεχνολογίες web & ecommerce.
  • Πλούσιο πελατολόγιο με γνωστά eshop & portals.
  • Τεχνογνωσία σε ανάπτυξη λογισμικού integration για τις αναπόφευκτες διασυνδέσεις και προσαρμογές που θα χρειαστούν στο μέλλον (π.χ. ERP, CRM, analytics, μεταφορικές, συστήματα πληρωμών, συστήματα προμηθευτών κ.λ.π.).
  • Υπηρεσίες μετάπτωσης δεδομένων για την επεξεργασία και μεταφορά στοιχείων στο eshop.
  • Έμπειρη ομάδα  technical support.
  • Χρήση δημοφιλούς open source ή open standards πλατφόρμας ecommerce (π.χ. Prestashop, Woocommerce, Magento, ...) για να αποφύγετε τον εγκλωβισμό σας σε παρωχημένες τεχνολογίες και αποτελεσματικούς συνεργάτες.

Ο κύκλος “ζωής” της πλατφόρμας του ηλεκτρονικού σας καταστήματος κατά μέσο όρο διαρκεί από τρία έως πέντε έτη. Οπως αντιλαμβάνεστε, η επιλογή της εταιρείας που θα αναλάβει την κατασκευή του eshop είναι ιδιαίτερα σημαντική παράμετρος στα νέα επιχειρηματικά σας πλάνα. Φροντίστε το ξεκίνημά σας να γίνει με μεθοδικότητα και σωστή προετοιμασία έχοντας κοντά σας εξειδικευμένους και έμπειρους τεχνικούς συνεργάτες.

# 7  Marketing & πωλήσεις

Για την στοχευμένη προβολή και προώθηση του ηλεκτρονικού σας καταστήματος θα πρέπει να έχετε προετοιμάσει ένα ολοκληρωμένο πλάνο δράσης (marketing plan) στο οποίο θα καθορίσετε τα ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία των ενεργειών και των μέσων που θα χρησιμοποιήσετε για να προβάλετε την επιχείρησή και τα προϊόντα σας. Ο αριθμός των εργαλείων και των μέσων (καναλιών) διαδικτυακής  προβολής και επικοινωνίας είναι αρκετά μεγάλος, ενδεικτικά αναφέρουμε:

  • SEO & Search Engine Marketing (π.χ. google ads)
  • Social media marketing & advertising (Facebook, twitter , instagram, pinterest,...)
  • Price comparison sites (skroutz, best price,glami,... )
  • Marketplaces (amazon, ebay,...)
  • Retargeting
  • Youtube
  • eMail marketing

Για εσάς που δεν είστε εξοικειωμένοι ή δεν έχετε χρόνο για να “τρέξετε” τις καμπάνιες marketing αναζητήστε τις υπηρεσίες ενός ή και περισσότερων εξειδικευμενων digital marketing experts με αποδεδειγμένη εμπειρία στην αγορά που θα δραστηριοποιηθείτε ή συμβουλευτείτε την εταιρεία κατασκευής eshop με την οποία θα συνεργαστείτε.


Σε ότι αφορά τις πωλήσεις είναι ιδιαίτερα σημαντικό το ηλεκτρονικό σας κατάστημα να διαθέτει τους μηχανισμούς που θα βοηθήσουν στην αύξηση των πωλήσεων και του μέσου όρου της παραγγελίας όπως:

  • Cross selling & up selling
  • Εκπτώσεις και εκπτωτικά κουπόνια
  • Δωροκάρτες και λίστες δώρων
  • Σύστημα ανταμοιβής πόντων
  • Product configuration
  • Πακέτα προϊόντων και αξεσουάρ
  • Προσφορές στο check out
  • Deals (of the month, week, day, ...)

Η υλοποίηση και η άψογη λειτουργία του ηλεκτρονικου σας καταστήματος είναι ιδιαίτερα σημαντικές υποθέσεις για να αφεθούν στα χέρια κάποιου ερασιτέχνη. Προγραμματίστε μεθοδικά και συντονίστε τις ενέργειες που πρέπει πραγματοποιηθούν. Έτσι θα καταφέρετε ένα σωστό ξεκίνημα με την καθοδήγηση και την υποστήριξη έμπειρων συνεργατών σας.


Περισσότερες πληροφορίες για ecommerce τεχνολογίες, υπηρεσίες και λύσεις μπορείτε να διαβάσετε εδώ. Για εσάς που θέλετε πιο άμεση ενημέρωση ή υποστήριξη μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας προκειμένου να κανονίσουμε τηλεφωνικό ραντεβού ή on site επίσκεψη για να γνωρίσουμε από κοντά τα πλάνα σας και τα ζητήματα στα οποία ενδεχομένως θα σας βοηθήσουμε.